tramvaje T3A
T3A
I Dopravní podnik hl.m. Prahy se musel rozhodnout, jakým způsobem modernizací se vydá. U prvního modernizačního pokusu v jehož rámci byla do vozuT3 ev.č.6551 dosazena nová výzbroj TV8 a vůz díky ní obdržel nové ev.č. 8201, běžný cestující žádnou změnu nepoznal. Kromě změny výzbroje se jiné modernizační zásahy do vozu neobjevily. Vůz poté párkrát zasáhl i do běžného provozu s cestujícími, ale protože šlo o atypický vůz byl velmi brzy zrušen. Po dalších modernizačních pokusech na typyT3G, T3M2-DVC, T6A5.3 aT3R bylo rozhodnuto provést nejméně finančně náročnou rekonstrukci vozidla vycházející z poznatků získaných při modernizaci na výše uváděné typy. Základními požadavky bylo umístění nové, úsporné elektrické výzbroje, instalace informačních systémů BUSE a modernizace té části interiéru vozu, která je určena pro cestující.
Z těchto požadavků nakonec vyšla podoba vozu, jakou již známe z pražských ulic pod typovým označením T3R.P. Původně se pro rekonstruované vozy počítalo s tyristorovou výzbrojí firmy ČKD, ale známé problémy tohoto výrobce signalizovaly, že se také žádná dodávka nemusí uskutečnit. Proto byla akceptována nabídka firmy Alstom na vyzkoušení nové výzbroje s IGBT tranzistory, nazvané TV-PROGRESS. Pro její zabudování byl vybrán vůz T3 s ev.č. 6554. Když se v roce 2000 vůz s touto výzbrojí vydal po modernizaci do pražských ulic, cestující opětžádnou převratnou změnu vzhledu nepoznal. Při bližším ohledání bylo pouze nápadné odebrání sedačky pro cestující u prostředních dveří. Důvodem odebrání bylo přidání třetího zásobníku písku, určeného k podsypání levého kola první nápravy druhého podvozku. Sedačka, v níž je písek uschován, musela být umístěna asymetricky oproti ostatním sedačkám a proto dvě odebrané sedačky nahradila pouze jedna. Vůz byl zařazen do běžného provozu s cestujícími pod interním označením T3A.
Na přelomu let 2001 - 2002 prošel vůz další změnou elektrické výzbroje. Do vozu byla tentokráte nainstalována asynchronní výzbroj TV Europulse od firmy Cegelec a vůz byl opatřen novými podvozky opatřenými asynchronními trakčními motory od firmy ČKD Pragoimex. Kotoučová brzda nahradila původní brzdu čelisťovou. Tato přestavba vozu 6554 měla za účel ověření vhodnosti asynchronního pohonu pro pražské podmínky. Opatřen asynchronní výzbrojí TV Europulse jezdil vůz v pražských ulicích ještě následující tři roky. Mezi cestujícími a zejména řidiči se stal doslova noční můrou, jelikož si sluchové orgány musely zvyknout na pištivý zvuk vydávaný asynchronní výzbrojí. Vzhledem ke stáří vozu a faktu, že při předchozích modernizacích nebyla nijak ošetřena karosérie vozu, vyžádala si pokročující koroze svou daň - 30. května 2005 se vůz vydal z vozovny Pankrác na svou poslední pouť pražskými ulicemi do Opravny tramvají Ústředních dílen DP Praha, aby se podrobil přestavbě na "nultý" pražský vůz typu T3R.P s evidenčním číslem 8300.