tramvaje T3R.PV
T3R.PV
Po ukončení dodávek první série modernizovaných vozů T3R.P z firmy Pars Nova Šumperkpokračuje v modernizacích vozů T3 Dopravní podnik Prahavlastními silami v Ústředních dílnách DP. Vlivem provozu v pražských ulicích jsou však skříně některých vozů T3silně narušeny korozí, u některých skříní se navíc objevují únavy materiálů kostry vozu - základní nosné části karoserie. Oprava takto poškozené části vozu je velice pracná a problematická, s ne vždy jasným výsledkem. Levněji proto vychází nasazení skříně nové.
Dopravní podnik Praha proto, podobně jako jiná města, přijal nabídku firmy ČKD Pragoimexna dodávku zcela nových skříní VarCB3, designově vycházejících z líbivé a nadčasové skříně vozu T3, jejichž výrobcem jsou Krnovské opravny a strojírny.
Hrubá stavba skříně typu VarCB3 je svařovaná, lehké ocelové konstrukce, s antikorozní úpravou, s laminátovými čely, která jsou ke skeletu přichycena pružným lepícím tmelem. Od skříně vozůT3R.P jej na první pohled odlišuje ponechaná spára po lepení laminátových čel, odlišný tvar obliny střechy (způsobený jinou technologií výroby skříně)a zakrytovanými podvozky s minimálním výřezem o výšce cca 10 centimetrů. Právě díky těmto odlišnostem byly vozy s novou skříní VarCB3 označeny typem T3R.PV a novou číselnou řadou, začínající evidenčním číslem 8151.
Do skříně se montuje moderní bezkontaktní IGBT výzbroj TV-PROGRESS od firmy Alstom. Pohon dveří od firmy BAHOZA zkoušený na voze ev. č. 8089 prokázal schopnost splnění požadavků na citlivost proti sevření, tuhost a programovatelnost a proto byl použit také do vozů T3R.PV. V interiéru vozu jsou umístěna polstrovaná sedadla firmy FAINSA (známá již z vozů T6A5), zavěšená do bočnice vozu. Topení do vozu je umístěno v topném kanálu v bočnici jako u vozů T6A5. Cestujícím slouží informační systém firmy APEX, optický pak od firmy BUSE. Stanoviště řidiče je provedeno ve standardní podobě stanovišť vozů T3, vůz je ovládán nožními pedály.
Velmi důležitým prvkem vozu je podvozek. Pro vozy T3R.PV jsou použity rekonstruované podvozky vozů T3.
První vůz T3R.PV ev.č.8151 se od svých následovníků odlišuje nejen zcela chybějícími výřezy v bočních plentách v místě podvozků, ale i výrazným pruhem krémového laku pod zadním oknem, který v podstatěkopíruje tvar tohoto pruhu na čele vozu.
Od čísla 8161 jsou na vozy T3R.PV instalovány opět boční plenty bez výřezů v místě podvozku.
Dodávky vozů T3R.PV do ev.č.8168 probíhaly do vozovny Motol, následující vozy jsou umísťovány do vozovny Vokovice. S ohledem na zahájení dodávek nových vozů Škoda 14T do vozovny Motol a požadavku na vypravení linky 20 také z vozovny Vokovice došlo v prosinci 2005 k předání vozů T3R.PV ev.č.8151 - 8156 z motolské do vokovické vozovny. Předpokládá se, že celkem by v pražských ulicích mělo být provozováno 30 vozů typu T3R.PV.